Emma - ännu mer om ridning!

Jag har börjat rida Mr. Tax i repgrimma litegrann pågrund av såren han kliat upp.. 

Som jag sa.. Totalkassa bilder, plus att dom är tagna igår.. Han hade kliat mer idag.. Vad kan detta bero på? Kan de vara att flughuvan han haft blivit utsatt för svett, regn och stekhet sol på under 2 veckor och att den då har kliat eller är de solexem?
Jag har inte hittat ett enda såt någon annanstans än där.. Och då har jag letat igenom HELA hästen..
Iallafall lät jag honom stå inne inatt med arnika på rygg och bakben då han va ute och blev riden idag och spände sig mycket då de va en ny häst, plus att jag tog på honom kombi-lindor bak, men dom måste ha suttit konstigt.. Om de va så att jag satte dom för löst så de hamnade konstigt med kotan eller om jag drog åt den elastiska biten för mycket och att de blev ett tryck någonstans, för jag tyckte han betedde sig konstigt med bakbenen när vi kom hem.. Iallafall slipper han flughuvan inatt tills den är tvättad!

Som jag skrev i början (jag har kommit in på bara 3 ämnen redan va? Haha.. Virr-Emma såhär på kvällen!) så har jag börjat rida lite i repgrimma, och de går kanon! Han kan iallafall start och broms, vilket jag tycker är kanon! Haha! Svängarna går.. Ehhrm.. Ne, låt oss vara sanningsenliga. Dom går åt h*lvete! Haha!
Jag har försökt 2 gånger.. Men eftersom jag inte lyckas så får han gå och lulla och jag får nöja mig med att han går att stanna! 
Men (eventuellt) ska jag till en av mina kompisar som också är tränare inom NH, nämligen Louise, som ska hjälpa mig få lite klarhet i de hela! :-)
Besök gärna hennes blogg på http://lollox2.bloggplatsen.se/ !

Hoppas verkligen jag och Taxen kan fortsätta rida i repgrimma, och att de funkar! För än så länge stormtrivs han!


Nu till ridpasset igår.. De va så att jag och Matilda drog oss upp till stallet vid 5 någon gång och skulle ut och skritta en runda, vilket vi gjorde.. Vi tog oss runt en runda på nästan 2 ½ timme allt som allt, och genom vår lilla by och hälsade på familjer och bara visade upp oss! Hästarna gick och va ganska nöjda med för att få visa upp sig! :)

Vi matchade oss iallafall då jag hade sidepull på honom och kände mig tvungen att ha nosludd för att de inte skulle skava på skavsåren så utvecklades de ena till de andra, och tillslut va hela vi blå! Haha!

Där har vi även Dorina och Matilda! :) 

Vi hoppade även Taxen igår då han låg på gasen HELA rundan! Jag kände bara att han behövde utlopp för energin! Så jag galopperade honom lääänge i paddocken, och sedan satte Matilda upp ett hinder som vi hoppade! :) Hoppade kanske.. 70-80? Vet inte riktigt hur högt de va.. Men jag tyckte de va förbannat högt! Haha! 
Han har en sådan söt stil när han hoppar har jag märkt.. Han är SUPER-ÄRLIG på hinder och hoppar hur skevt du än kommer.. Om du lyckas hålla kvar honom på spåret mot hindret! 
Han nästan tvärnitar nämligen, sedan hoppar han jämfota! Hahahahaha! Eller de känns så iallafall! 
Jag har film därifrån om ni vill ha någon? ;)


Idag red vi ut en runda med en bekant till mig och hennes arab valack! Och vilken snygging sedan! Taxen va helt tagen! Haha, jag tror min häst är aningen.. Gay? ;)
Iallafall.. Efter passet så smörjde jag på arnika på rygg och bakben, på med fleecetäcke och fleecelindor bak (för att hålla värmen längre) och sedan stack vi ut till paddocken men Ville och Felicia! 
Två små svarta shettisar som står på gården jag har Taxen!

Vi satte upp ett litet hinder som vi hoppade något över och sedan körde jag och Ville bara lydningsövningar och början till buga.. 

En liten presentation kanske skulle vara något då jag ska börja sätta igång honom lite?


Ville som han kallas är en liten shettis på..
Haha, va håller jag på med! Jag vet inte ett skit om honom, förutom att han heter Ville, är ungefär 70-80 i mankhöjd, ska sättas igång efter en kraftig fång och går bra som handhäst! Vi lär känna varandra längs vägen, och jag behöver inte veta mer än detta då:
- Ville är ganska bra om man ska göra en inkallning.. Försöka att ropa på Ville som Berta lär inte funka..
-  Han är 70-80 cm hög, vilket innebär att jag inte ska sätta mig och rida iväg, och inte heller slänga upp min lillebror på honom, då han kommer vara förstor..
- Han ska sättas igång efter kraftig fång, vilket innebär att jag inte kan på och galoppera med honom som handhäst efter Taxen.. Då lär allt gå åt fanders!
- Han går bra som handhäst vilket innebär att han kan gå skrittrundor bredvid Taxen, vilket i sin tur innebär att han kan få springa lite i skogen (när vi kommer så längt) istället för att enbart gå i paddock och bredvid mig med min kassa kondis! Haha!

De har gått väldigt bra med både Taxen och Ville denna veckan, och jag är superlycklig över att jag valde just fjording!  
Min lilla Tax.. <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0