Emma - Förlåt..

Förlåt för rent utsagt kass uppdatering!
Men jag har jobbat, åkt direkt till stallet och sen sovit!
Ni får mer info sedan när jag orkat nysta upp i allt detta.. Hehe..

Men nu ett test som Moa gjorde igårkväll! 

Har du/har du haft en ..
Egen häst? - Flyleaf & Artax.
Foderhäst? - Woap, Göte & Makkan.
Medryttarhäst? - Frida & Boy Delvin.
Sköthäst? - Rimon.. Rest in peace älskling.. <3

Din häst/favorithäst 
Namn: - Artax
Färg: - Brunblack
Ras: - Fjording
Bästa bus: - Äta gräs när "mamma" kollar bort.. Gör en fullständigt galen! Hehe..
Ålder: -12.
Bästa minne med: - Ridpasset som bilderna från headern kommer från! Där jag såg att de ser lika bra ut som de känns, och att allt bara klickade!

Sämsta minne med: - Provridningen.. Herregud, kom därifrån tårögd! Blev helt förälskad i HONOM, men hans sätt när jag satt på ryggen fick mig att sjunka flera meter i självförtroende..
Har du tävlat, och isåfall i vilken gren?: - Ingen på Artax, men de kommer bli i vinter!
Hur ser din grimma till hästen ut: - En ljusblå med texten COOL, en lila, en svart, en röd repgrimma & en grå med svart ludd..
Hur ser sadeln ut? - Har en svart allroundsadel i läder, och en mörk-mörk brun dressyrsadel i syntet.
Tränset? - Ett svart med vit padding i aachten-nosrem och pannband med silverspännen, och ett svart med svart padding i aachten-nosrem och pannband med silverspännen.. Har även ett mörk brunt med pullar-nosgrimma och mässing spännen som jag ska fixa till så de går att använda!
Hur stor är hästen? - 150 cm från förr-förra ägaren.

Favorit
Ras? - Jag har alltid varit svag för araber, halvblod, fullblod och shires.. Men som ni säger vet så ligger nu fjordingar högst på listan.<3
Färg på häst? - Skimmlar och kolsvarta!
Gångart? - samlad trav.
Ridskola? - Rosenholms ridklubb i sättet. Lyckå ridklubb till utseende.  
Häst/ponny? - Artax och Woap.

Mocka/fylla höpåsar? - Mocka! Finns de något som är kul så är de mocka! Var för någon annanstans kan man spring runt och kasta bajs och sjunga med grepen som en mikrofon till låtar på radion?! Lycka till att dansa med en höpåse.. Du kommer inte se klok ut! Haha!
Stegra/bocka? - Stegra, då du ofta är mer beredd på en stegra, plus att de känns jävligt mäktigt att sitta på en häst som stegrar.. En häst som bockar känns bara.. Elak nästan..
Barbackagalopp över ett sommarfält eller ett snöfält? - Sommarfält! Jag är så rädd att mina hästar ska trilla och bryta alla ben som har om de galopperar på snö! Därför jag nästan ALDRIG galopperar ute på vintern!
Stor häst/ponny? - Stor.
Hjälm med ventilation/hjälm utan? - Jag klarar av båda, men rider helst med!
Ridskor/ridstövlar? - Har alltid tyckt ridskor.. Men nu när man fått sig ett par stövlar kommer jag inte vilja rida utan!
Hjälm/väst? - Hjälm. Jag är inte in förebild när jag säger att jag sällan har väst! 
Sporrar/spö? - Beror på tillfälle.. Är de hoppning använder jag helst sporrar då jag är väldigt stilla med mina skänklar, plus att jag slipper dra hästen i munnen innan hindret.. Spö & sporrar använder jag i dressyren då jag vill kunna förfina mina skänkelhjälper, plus att jag vill kunna "putta" in rumpan i tex en sluta eller skänkelvikning med hjälp av spöet. Vid uteridning använder jag enbart spö då jag inte använder de mer änn att putta in hästen om de kommer tex en bil.
Rida själv/rida i grupp? - Jag är inte duktig på att rida tex dressyr i grupp, då jag inte koncentrerar mig på mig utan på alla andra. När jag rider ut vill jag sällan vara själv om de skulle hända något.
Hoppning/dressyr? - Båda. Men nu kommer jag nog satsa på dressyren mer, då han har mer kapacitet inom dressyren!
Pessoa/hack? - H
ack! Aldrig mer kommer min häst få lida med pessoa.

Hur många … har du?
Ridbyxor: 3.
Hjälmar: 2.
Säkerhetsvästar: 2. (Den ena ska ut till salu!)
Ridskor: Rider i gympadojjor. Men jag hor nog 3 par "rid-dojjor"
Ridstövlar: 2.
Ridspön: 4.
Sporrar: 1.
Ridstrumpor: 5.
Kavajer: x.

Hur många har du/din häst?

Schabrak: - Oj! Öhm.. Ungefär 10 skulle jag tro.. Säkert något jag glömt!

Sadel: 2.
Träns: 3.
Benskydd: 2.
Grimmor: - De skrev jag ju där uppe någonstans!
Skor: - Min Tax går barfota!

Tävlingar!

Har du tävlat i hoppning? - En halloween-hoppning på ridskolan. Utvägrade på första hindret..
Har du tävlat i dressyr?  - Nej, men ska till vintern.
Har du tävlat i fälttävlan? - Nej.
Har du tävlat i galopp?  - Nej, inte mer än mot kompisar.
Har du tävlat i en annan gren? - Nej.
Har du ett par vita ridbyxor? - Nej.
Har du en tävlingskavaj? - Nej.
Har du en tävlingsskjorta? - Nej.
Har du ett vitt schabrak? - Nej, men ljus beiget.
Har du vita benlindor? - Nej, men ljusgrå.
Har du en blå/gulrosett? - Nej.
Har du en blå rosett? - Nej.
Har du en gul rosett? - Nej.
Har du en röd rosett? - Nej.
Har du en grön rosett? - Nej.
Har du en vit rosett? - Nej.
Har du en clear round rosett? - Nej.
Har du en annan sorts rosett? - Nej.



kan du?
Knoppa? - Yes i can. Inte för att dom blir bra, men jag lär mig!
Göra inbakad svansfläta? - Jajamensan!
Sadla? - Jajamen!
Tränsa? - Jajamen!
Sätta på ett täcke? - Jajamen!
Kratsa hovarna? - Jajamen!
Rykta? - Jajamen!
Få en häst att gå i form? - Yes!
Hoppa en bana? - Jajamen!
Duscha en häst? - Japp japp!

Har du?

Skrittat: - Jajamen!
Travat: - Jajamen!
Galopperat: - Jajamen!
Hoppat: - Jajamen!
Fått en häst i form: - Jajamen!
Haft gymkhana? - Jajamen!
Lekar till häst: - Jajamen!
Galopperat barbacka över ett sommarfält: - Jajamen! 
Hoppat barbacka: - Jajamen!
Stått på en häst: - Jepp!
Ramlat av: - Om jag har! Haha!
Suttit i damsadel: - Barbacka och i dressyrsadel, men aldrig i en äkta!
Travat i damsadel: - Som ovan.
Galopperat i damsadel: - Som ovan. 
Suttit bak och fram på en häst: - Haha! I westernsadel!
Suttit på en stegrande häst: - Yes!
Suttit på en bockande häst: - Yes, min Tax de ja! ;)
Suttit på en skenande häst: - Nej, men en häst jag inte har kontroll över.
Ridit ut i grupp: - Yepp yepp!
Ridit ut själv: - Japp!
Stött på ett vilt djur när du varit ute och ridit: - Ja! Både en älg och vargen som va här förra året!
Ridit kadrilj: - Nja.. De skulle vissa kalla de..
Varit med på en show/uppvisning ridandes till häst: - Nja.. Kalla de de om du vill!
Varit med på en kadriljuppvisning? - Som sagt, vissa skulle nog kalla de så!

Har du ridit en
Arab? - Japp, min foderhäst Woap.
Shettis? - Ja, min ena sköthäst Moa.
Ardenner: - Ja, Molly en medryttarhäst.
Connemara: - Yes, på ridskolan.
Korsning: - Jajamen, ridskolan de me!
Svensk ridponny: - Yes, ridskolan.
Gotlandsruss: - Yes, ännu en gång ridskolan.
Falabella: - Ne, den skulle dött!
a-ponny? - Yes, Moa & Göte.
b-ponny? - Yes Butterfly och Zorrina.
c-ponny? - Yes, Ymer.
d-ponny? - Yes, Woap.
storhäst?  Yes, Amina Gold, Makkan och min Tax räknas dit! Hehe.


Äger du en/ett ..
Pälsglans: - Yes!
Hovolja/hovfett: - Matolja funkar precis lika bra! 
Flätgelé: - Nej, hans man går att fläta ändå!
Torrschampo: - Nej men ska!
Hästschampo: - Ja.
Ryktsten: - Ja.
Rotborste: - Yes.
Ryktborste: - Ja.
Ryktskrapa: - Yes.
Hovkrats: - Yes.
Mankam: - Yes.
Svansborste: - Yes.
Massageborste: - Nej, men jag ska snart!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0