Emma - Rid update!

Kom på mig själv att jag inte skrivit om ridpassen nu! Eller lagt ut bilderna från dressyrpasset.. Men dom vet jag inte om någon vill ha iofs.. Några kommer här och vill ni ha fler så får ni!

9/8 (För några dagar sedan) så red jag i paddocken ett dressyrpass med Taxen tsm med Matilda som red Dorina.
De är extremt kul att rida taxen när man rider i paddocken, då han är mer motiverad att rida där än ute i skogen!
Iallafall så försökte vi köra en form som va rund och låg till att börja med, och de gjorde han verkligen! Haha, kunde inte ha tyglarna kortade ett dugg då han hade huvudet i backen och red i både skritt och trav, och när han har huvudet där så tränas ryggen också, så jag tänkte "ja, varför inte?" och lät honom travas så!

Han va extremt fin, som vanligt i paddocken och får fram ett fint steg i traven! Travade mycket och lät honom få öka och sänka farten i traven.. I galoppen arbetar jag inte så mycket, inte förren han fått nog med muskler i ryggen i trav och skritt, då han kommer skaffa sig en ordentlig underhals då han galopperar med huvvet rakt upp i luften! 

Annars gick han på fint i form som vanligt, utan den ständiga kontakten i tyglen, utan han går på bra om han får lite andrum, och jag bara är där och påminner honom om att han ska hålla kvar formen.. Små små signaler i tyglen, och han går ner och arbetar med öronen framåt! Men du får INGET gratis, utan du får arbeta om du vill att han ska.. Ska han gå i form måste du hela tiden påminna honom med tyglen genom små fingervisningar, samtidigt som han känner de som en förhållning och kan tvärbromsa. Så du måste påminna honom om detta varanann sekund.. Båda sakerna.. Plus att du måste sitta rakt i sadeln och hålla rätt på din vikt, då han lyssnar på viktändringar i stigbyglarna (märker jag när jag rider barbacka vs. med sadel då jag har ojämnt stöd pga av att mitt höger ben är lite längre än vänster. Då ligger han alltid och svänger höger. Rider jag utan stigbyglar så är de vikten i sätet han funderar över, så om du ska rida honom måste du ha grymt stor koll på din vikt!) Han är så lätt att sitta upp på och rida iväg på, men att jobba honom är inte lätt alls!!! Men känner man honom, påminner honom och vet hur man handskas med honom, så kan de se riktigt bra ut!



När man rider honom så faller lätt skänklarna fram då han har en sådan gruvlig kalaskula! Haha, förövrigt, ser ni att jag passar bra in i inlägget som (rätta mig om jag har fel) Maja skrev om den perfekta sitsen? :-)
Ser ni att min axel och min höft är i någorlunda rak linje, och min tygel-linje är helt rak. Den bryts inte någonstans, utan följer hela vägen! :-)  Trodde inte jag satt sådan, utan de va först som jag såg bilderna som jag insåg att jag inte alls sitter som en hösäck! Haha!

Iallafall, så avslutade jag passet med att skritta av honom..


Kommentarer
Postat av: Caroline

SV Scapa har ett kolla på agradi.nl kanske finns där än

2011-08-16 @ 00:24:27
URL: http://internationalshowjumping.se
Postat av: Elin

Riktigt stilig fjording! :)

2011-09-22 @ 20:13:00
URL: http://freakinggal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0