En vanlig dag i stallet - Maja

Tänkte snabbt gå igenom hur jag gör i ordning hästarna. Silver fick agera "Bakgrundsmodell"

Smutsig hest.


Det första jag gör om det finns behov av det är att spraya svansen med pälsglans.




Sen borstar jag hela hästen. Från halsen, benen, ryggen och rumpan. Här använder jag en rotborste.



Efter det går jag igenom hela hästen med en mjuk borste. Borstar även huvudet med denna.



Sen tar jag piggborsten och borstar igenom svansen. Jag börjar alltid längst ner och jobbar mig uppåt. Jag sprayar svansen först och borstar nästan sist för att pälsglanset ska hinna verka i svansen.



Sen det sista fast nästan det viktigaste, kratsa hovarna!


Under tiden jag borstar hästen så visiterar jag den samtidigt lite lätt, för att hitta ev sår eller svullnader. Efter borstningen så på med benskydd, bröstan, sadel och sist träns (Om det är silver som ska ut, annars ska det inte vara någon brösta)

Hur gör ni när ni är i stallet? Och vilken ordning gör ni hästen klar i?





Kommentarer
Postat av: Kristina

Jag har också fjording :D



Borstar först bort lera och kiss fläckar med piggborste, sedan tar jag hovarna, sedan manen med rotborste, pannluggen med en mjukare rotborste, ansikte med en mjuk mindre borste, tar bort hår på kroppen med min hår pigg grej (finns på apoteket :)), rykt med ryktborste o skrapa och sist svansen med en mjukare rotborste :)

2011-11-01 @ 19:01:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0