Flisa 26/8

Flisa fick sig en genomkörare idag. Jobbade mycket med att hon skulle vara lugn och bära sig själv. Red mycket på halvlånga tyglar. När jag har korta och har ständig kontakt med munnen blir hon hög i formen. Jag ville ha en låg form på henne. 

Det märks att jag bara rider henne på helgerna. Hon testar mig hur mycket som helst och är superpigg, nästan het är hon. 

Redan i stallet provar hon om hon får gå iväg när jag har henne på gången, sen vill hon inte stå still när jag hoppar upp (Hon står nästan aldrig still när någon annan hoppar upp) Vi har tränat på det jättemycket och nu är det borta. Förutom igår då. Sen går hon iväg utan att jag har sagt att hon får göra det, hon äter när vi gör halt, hon provar sticka med mig i galoppen, hon ökar och ökar hela tiden. Alltså som hon var när jag började rida. 

jobbade väldigt mycket i skritten och i undertempo i traven. Ibland fick hon något ryck och sprang iväg i trav. Men när hon väl var lugn jobbade hon bra i traven. Fattade galopp ute på banan och kan säga att det gick FORT! tog ner henne i trav igen och gjorde en ny fattning. Så höll vi på 4-5 gånger, sen galopperade hon lugnt, men hon ville därimot inte bryta av. Så då gjorde jag en övning att jag fattade galopp, kollade ut en punkt, (typ en grästuva, en sten eller något) och där SKULLE det vara halt.  Gjorde halvhalter ett par meter innan, satte mig tyngre i sadeln och gjorde en avsaktning. Bröt hon inte av då så tog jag tag i henne, gjorde en ordentlig halt, gav eftergift, sen ryggade jag 2-3 steg.  Fick ta tag i henne 3 gånger, sen räckte det med att jag bara satte mig tyngre i sadeln så hon fattde. Så när hon gjorde rätt skrittade jag av.

Är i helhel ganska nöjd. Hon slutade testa mig och hon var väldigt mjuk i båda sidor i slutet av passet. Tog fattningar direkt och tog rätt galopp nästan alla gånger. 

Kommentarer
Postat av: Veronica

MAJA! Snälla rara du, finns det någon möjllighet att du har tid och lust att hjälpa en stackare som mig med min bloggdesign?

2011-08-28 @ 10:00:17
URL: http://sindarvelukas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0