Hur lärde jag Silver... Del 1

Tänkte skriva ett inlägg om hur jag red in Silver och hur jag har lärt honom det han kan. Tänkte börja från grunden sen lägger jag in del två någon annan dag.

När jag började i stallet där hästarna står så fick jag veta lite om dom. Silver var sutten på 1 eller två gånger året innan då han var 4 år.

Vi började med att visa sadeln, la på den försiktigt (Som man alltid ska göra på alla hästar!) Sen efter att vi hade gjort iordning honom så gick vi jag med honom i ett grimskaft några varv i paddocken. Sen efter ett tag så ställde vi upp honom och tog en pall. Jag ställde mig på pallen och klappade honom sen hängde jag mig över honom. Nu undrar nog kanske några varför jag hänger på honom när han redan har blivit sutten på. Det var för att det hade gått mer än ett år sen han blev sutten på sist. 

Jag hoppade ner på pallen igen och gjorde om samma procedur 3 gånger ungefär. Eftersom Silver är så lugn i sig själv och så obrydd över allt så hoppade jag upp på honom, satt några sekunder och sen fick Per-Erik leda mig ett varv runt flagstången. Det räckte för den gången och jag hoppade av. Några dagar senare gjorde vi samma sak sen fick han "vila" i en vecka för att ta in det han hade gjort. Veckan efter hade vi fått en ny sadel som passade honom och då började vi om igen. Denna gång var vi på ängen och skrittade. Först med ledare sen red vi några varv själv på en liten yta. Inga problem förutom att han var väldigt pigg. 

Vi forstatte i paddocken och på ängen utan ledare kanske i 2 veckor (Han gick bara ca 2-3 gånger i veckan) Efter att jag kände att han var redo fick vi sällskap av Flisa som drog vagn och gick ner på travbanan på andra sidan vägen. Vi lunkade på i skritt och han brydde sig inte det minsta om att det susade förbi bilar och motorcyklar. Provade även trava en bit utan problem.

Efter det fortsatte det bara. Jag red ut själv i skogen bakom stallet, det är stället han är lugnast på. Han gillar att mysa på i skogen. Efter några gånger fick Ellinor rida honom och jag red Flisa. Vi red den långa skogsrundan.(Den tar ett tag men det är bara skritt då man rider på en smal stig) Sen när vi kom ut på vägen igen red vi upp på travbanan och red den hem. Där blev det lite trav och i en backe frågade jag om Ellinor ville galoppera och hon ville prova. Så hon fick gå bakom mig och jag fattade galopp. Silver tog 2 galoppsprång och sen saktade av till trav. 

Skriver del två någon annan gång!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0