Sitsen - Maja

Tänkte skriva lite det jag vet om sitsen. Jag säger nu direkt, jag har INGEN perfekt sits. Utan detta är bra för mig själv att skriva. 



En korrekt sits vill alla nå. Den där lodrätta sitsen.  Det första med att få är en lodrätt sits är att tänka att du har en lina i hjälmen som lyfter upp dig så du blir rak i ryggen. Därefter ber du någon kolla så att du kan dra ett rakt sträck mellan axel, höft, häl. När man kan det har du kommit en bra bit på vägen.


Det var det enda jag trodde man skulle ha när man red. Ett rakt sträck mellan axel - höft - häl. Men fick lära mig för några veckor sen att du även ska ha ett rakt lodrätt sträck mellan knä och tåspets.



Varför är det viktigt med en korrekt sits? Jo, för att sitsen spelar in så mycket mer än vad vi tror i ridningen. Om du är framåtlutat liiite bara så ger det en så mycket större belastning på hästens framdel. Dom två cm du lutar frammåt kan göra att hästen inte arbetar korrekt.Du kan sitta helt rakt och titta ner lite, bara det ger så mycket extravikt på hästens framdel.

Har ni hört att man ska kunna dra ett rakt sträck mellan bettet och armbågen?

- Varför?

Vad jag har hört och läst är att om du har en för låg hand så trycker man bettet mot tungan. Tycker det låter ganska logiskt. (Jag har själv en EXTREM ful ovana att rida med en låg hand) Vad jag menar med låg hand är att man har händerna brett på varsin sida av hästen. Rider du med en för låg hand är det även extremt lätt att hästen kommer in bakom lod för att trycket mot tungan.



Här är en ryttarinna som rider med en för hög hand . Man ser att det blir en bruten linje mellan bettet och armen. 



Här är en bild på en ryttare som har en korrekt handställning. Det enda är att han har lagt omkull händerna. Tummen ska vara högsta punkten!




Kom ihåg! En bra sits är A och O. Detta blev en flummig text. Är trött och har gröt i hela huvudet känns det som. Men kom med frågor så ska jag svara på detjag kan.


Kommentarer
Postat av: sara

om man rider med låg hand på tvådelat bett så får dom ju även bettet i gommen.

Och om man sitter på en ung häst kan man ha liite lägre hand, så att man hjälper till att stödja hästen:)

2011-08-06 @ 23:37:41
URL: http://www.saraedlunds.spotlife.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0