dag 2, presentation av min häst.

Vi följer denna lista fortfarande, och jag idag ska jag presentera min häst! :)

Artax.
1999-04-20
Stam: Okänd.
Färg: Brunblack med VHIP
Ras: Norsk Fjordhäst
Kön: Valack.





Vad heter hästen? - Artax
Tycker du den har ett fint namn eller vill du att den ska heta något annat? - Jag tycker de är ett kanonfint namn. :) Jag hade aldrig viljat att han skulle heta något annat <3.
Vad kallar du hästen? - Killen, Lilla-Gubben, Mr-Tax, Taxen och Fåntratt!
Vad kallar andra hästen? - Taxen och El-Taxo eller Biffen.
Hur gammal är den? - 12 år.
Vilket år/månad/dag föddes den? - 1999 - april - 20, trots att de står 99-01-01 i passet.
Vilken färg har den? - Brunblack.
Har den några tecken? - VHIP. (vita hår i pannan)
Hur hög i mankhöjden? - 150-155 cm.
Är det ett sto/valack/hingst? - En fin valack.
Vem red in/utbildade hästen? - Jag vill helst inte skriva ut namn på de sättet, men de va en tjej som hade honom i flera år. :)
Är hästen bra på dressyr med rätt ryttare? - Absolut! Han är en KANON häst. 
Hur är den i skritten? - Han är bärig, går i bra form, något "slö" men med helt okej "swung" om man får igång honom ordentligt.
Hur är den i traven? - Han bär sig bra! De känns som att sitta i en fotölj, trots att den är något markbunden.
Hur är den i galoppen? - Något skumpig, ganska svårt att sitta ner i den, men ändå mycket bättre än när han kom. Han bär sig även korta sträckor.
Kan den skänkelvikningar? - På gång!
Kan den öppna/sluta? - På gång!
Kan den galoppombyten? - Har inte lagt så mycket energi på det, då jag vill se till att han klarar att fatta RÄTT galopp först.. Haha!
Ställer den alla ben brevid varandra och håller formen i halterna? - Haha, enbart 3 av 10 gånger.
Är hästen pigg? - Lagom! 
Är hästen trög? - Nej de är han inte. 
Är hästen stark? - Vissa dagar. Han går som en klocka på tredelat, men vissa dagar går han bättre i repgrimma eller pelham. Han behöver variation. 
Är hästen het? - När det finns hinder i närheten. ;)
Bockar den? - Ja, men det är enbart glädjesprång. :)
Har du bockat med den? - Yes, provridningen va första gången. 
Stegrar den? - Den har stegrat en gång, men inte mer än de. 
Har du stegrat med den? - Yes.
Sparkar den bakut? - Nej, inte utan anledning.
Har du sparkat bakut med den? - Nej.
Skenar den ofta med dig/andra? - Nej, han har aldrig skenat med mig.
Har du skenat på den? - Nej.
Är den tittig? - Ibland när kompisarna gnäggar.
Har du badat tillsammans med den? - Yes, och fler gånger ska de bli då han älskar de! :)
Har ni hoppat tillsammans? - Yes, över en oxer på 90.
Har ni galopperat på en äng tillsammans? - Jajamen, i repgrimma, och jag har ALDRIG varit lyckligare. 
Hoppar hästen bra? - Lite mer teknik behöver han. Men de ska nog bli bra tillslut!
Gillar den att hoppa? - Jajamen!
Har den bra hoppteknik? - Inte så jättebra, han hoppar gärna jämfota, men de kommer nog ändras. :)
Hur högt brukar du hoppa med den? - ca 70.
Hur ofta hoppar du den? - 1 gång i veckan kanske.
Står hästen i box? - Nej, lösdrift.
Hur mycket och vad äter hästen? - Han går ute nu, men fd ägare säger att han skulle kunna klara sig på ett bra grovfoder och lite kraft.
Går den i hagen varje dag? - Yes.
I en stor eller liten hage? - Han har 4-5 olika hagar att gå i, och alla är olika stora.
Hur länge går den ute per dag? - Hela dygnen.
Gillar den att vara ute i hagen? - Jajamen!
Har den vindskydd i hagen? - Med hjälp av träden, finns även en lösdrift i en av hagarna.
Borstar du hästen före och efter ridningen? - Jag ryktar honom innan jag rider, blev han svettig efter passet så brukar jag bara fläta pannluggen, sätta på flughuvan och låta honom rulla sig i hagen. De är det jag hade viljat efter ett ansträngande pass!
Om hästen blir svettig svampar/spolar du av den då? - De beror på.. Är de varmt ute så gör jag det. Annars gör jag inte det. 
Hur länge brukar ni rida varje gång? - Runt 45 min-1½ timme.
Hur tycker du att man ska rida för att klara av hästen? - En lätt och följsam hand och bestämd. Man måste även ha ett väldigt gott driv, annars så "förlorar" man honom lätt..
Är hästen ridskolehäst eller privathäst? - Privat.
Vem äger hästen? - Jag.
Hur länge tror du att du kommer fortsätta med just den hästen? - Så länge jag bara kan!
Är hästen snäll i stallet? - Absolut!
Kan hästen stå lös i stallet? - Ja, han står helt lös, även om jag går iväg.
Måste hästen vara uppbunden? - Nej, enbart när någon som inte är säker på honom ska hantera honom. :)
Håller du på med den i boxen eller i stallgången? - I stallgången.


Där har ni en ganska bra presentation av min Artax. :)
Hoppas den va till belåtenhet! :)

Nu ska jag ska jag snart upp till denna snyggingen och rida litegrann, se om mina kompisar vill ta med sig en kamera så ni kan få se litegrann. :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0