En fråga..

En fråga från en kompis till mig vid namn Sandra Jönsson (Rudolf) frågade mig hur Taxen är att rida så jag tänkte se om jag kan får någon klarhet i detta..


För de första så är han en stjärnkikare.. Eller aa.. När han kom va han det. Så jag vet inte va dom som hade honom innan har gjort, men som jag fått förklarat så har han varit skogsmulle.

Vilket innebär att han är väldigt "ung i utbildningen", men de är ju dom flesta fjordingar eftersom inte många ser att dom är minst lika bra på dressyr och hoppning som ett halvblod. Hade de haft samma höjd så hade de kunnat gå lika bra för dom, bara de att dom har sin kropp som en negativitet.. Så de krävs mycket mer arbete med en fjording än med ett halvblod. Men så kan man också jämföra att du får jobba mycket hårdare med ett halvblod i dressyren jämförelse med PRE tillexempel..

Så de beror helt på vad man har för ras. Men nu tappade jag tråden och ska försöka hitta tillbaka..

Taxen kunde inte gå i form när han kom till mig, utan han stannade, backade, stegrade och bockade som aldrig förr när jag skulle få ner honom i form, och trots detta så förstod han inte alls vad han skulle göra.
Så hela vägen från början har jag fått börja om, hitta motivation då han dog i paddocken, och de va (tro de eller ej) värre utanför.. Där tvärdog han och tog inte ett steg gratis.. Han tillochmed la sig med mig på ryggen ute när han tyckte de blev för jobbigt..

Och i hanteringen va han en katastrof.. Jag vet inte vad som har hänt när han har stått uppställd innan, för de klarar han inte av.. Likadant att han har sprungit över mig en och två gånger och totalskitit i mig fullständigt.

De va där som NH:n kom in, då jag tyckte de va dags att totalvända honom. Jag har aldrig satt ett pessoa i hans mun sedan han kom, trots att han har sina dåliga dagar. Jag förmår mig inte, för då kommer mitt arbete vara över, för då har jag inte kämpat tillräckligt.

Iallafall.. Nu för tiden så har han en fin skritt, söker gärna neråt framåt och försöker "strecha" ryggen genom att sätta huvudet mot underlaget. Han har från skritten lätt att komma in i både galopp och trav, och han startar på 1-3 steg. I traven är han väldigt rädd för att jag ska skumpa av tror jag.. Hihi. För såfort som jag sitter ner i traven så sänker han farten så de liknar passage även om jag ligger på med skänklen. Släpper man dock så han får långa tyglar i traven och tar undan stidbyglarna så travar han på med långa fina steg (detta är enbart min känsla från ryggen) och försöker sätta under sig väl. Likadant här så strechar han ryggen samtidigt.
I galoppen så blir han lätt för het och missar allt som gör att jag känner mig säker. Han sneddar i kurvor och nästan ligger ner i hörnorna vilket gör mig lite rädd för att galoppera för lång sträcka med honom, men jag galopperar bara så länge jag känner att jag har full kontroll, och de ökar i längd hela tiden, vilket är kul!
Han har blivit ganska lätt i munnen och för skänkel, så nu krävs enbart sits och läte för att få honom att öka eller sakta ner. Och för samlingen krävs bara att jag sätter händerna på låren och gör en ytte-pytte sågrörelse och då går han ner direkt.. Gör jag sågrörelsen med långa tyglar samar han sig också, så de är inte för att han har ont. (De va så jag lärde honom komma ner, då jag överböjde på varje sida tills han "sjönk" och därav den lilla sågrörelsen).

Iallafall.. Taxen är en supergo häst att rida, men du får inget gratis. Du kan sätta upp ungar på ryggen och stå i mitten av paddocken och gå i en liten liten cirkel, och då följer han en från därifrån fast på sitt spår i paddocken. :)




Så som svar på din fråga Sandra..
Taxen är perfekt för mig..




/ Emma

Kommentarer
Postat av: my

när kommer vinnaren av tävlingen? :)

2011-11-16 @ 20:34:43
URL: http://monkiapa.blogg.se/
Postat av: Maya

åhh gud vad jag älskar eran blogg har följt den jätte länge nu ju, hihi

kolla in min blogg och lämna en kommentar eller 2 :D

2011-11-16 @ 22:33:09
URL: http://mayajuuti.blogg.se/
Postat av: my

sv; oj förlåt :) Jag läste eran blogg men tydligen så måste jag ha missat detta :)

2011-11-17 @ 16:11:09
URL: http://monkiapa.blogg.se/
Postat av: my

kul att ni är med i veckans blogg! lycka till :D

2011-11-17 @ 16:11:41
URL: http://monkiapa.blogg.se/
Postat av: Emma

Ja, det måste du ha gjort då! :)



Ja, känns som om de vore som en kul grej lixom! :)



Mvh Emma från Fjordingstyle!

2011-11-18 @ 14:03:54
URL: http://fjordingstyle.blogg.se/
Postat av: Ponnyskruttarna

Just nu har vi fototävling på bloggen. Vore roligt om ni ville vara med! :)

http://ponnyskruttarna.wordpress.com/2011/11/17/fototavling-3/

2011-11-18 @ 18:23:20
URL: http://ponnyskruttarna.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0