Köpa egen häst/ponny HJÄLP!!

Hej! nu kommer ett ganska långt inlägg haha som jag hoppas att ni orkar läsa!

Det är så att jag har ju funderat mycket på egen häst/ponny men vi har ju inte råd nu tyvärr:/ Men vi kommer troligen köpa en häst när jag är 16-17. Jag har lite problem då vad jag ska åka och kolla på och köpa. Jag är ju hyfsat lång (ca 170cm) och då kanske det är bäst med en storhäst. Men jag har ju ändå nåra år kvar att tävla ponny men om jag då köper en ponny tänker jag inte sälja den när jag blir 18! Det vill jag absolut inte göra.

Vad skulle ni göra? Om ni hade 1-2 år kvar att tävla ponny skulle ni köpa en ponny då eller direkt gå över till storhäst? Vad tycker ni att jag ska göra?

Fördelar med ponny(enligt mig haha): Man behöver inte hoppa så högt på tävling;) Dom är oftast billigare dock inte alla. Jag gillar ponnyer. Typ alla mina kompisar har ponny eller rider ponny.

Fördelar med hästar: Jag behöver aldrig sälja den pga av min ålder. Dom är så härliga! Jag kommer inte bli för lång! Haha kommer inte på något mer;)

Men det finns ju alltid nackdelar som att jag blir förlång för min ponny och att jag måste kanske sälja den när jag blir 18. Och med hästar att jag måste hoppa högre på tävling.

Men vem vet jag kanske inte änns håller på med hästar då eller jag kanske inte är ett dugg hopprädd då. Eller så kanske jag redan har en egen ponny som jag tävlar.

Men det viktigaste för mi är att hitta en häst/ponny som jag kan bygga upp ett förtroende till. Jag vill inte att det ska låta som att jag bara vill ha en ponny eller häst at tävla höga klasser med i hoppnig och dressyr.

Helt ärligt så skulle jag nog helst vilja ha en arab fsktiskt! Dom är så fina och uthålliga. Och jag gillar att dom är så ädla! Man kan komma lika långt med en arab i hoppning och dressyr och framförallt distans!

Nej nu ska jag inte skriva mer men ni får gärna svara på frågan;)

Vad skulle ni göra om ni va 16-17? Gå över till storhäst direkt eller njuta av ponnytiden 2 år?

//Moa

Kommentarer
Postat av: Anna Odenbrand

Jag skulle helt klart köpt stor häst!

2011-11-03 @ 15:45:00
URL: http://minegnaponny.blogg.se/
Postat av: Petra

Göra det som känns rätt, och som DU vill! Vill du ha en ponny men då kanske inte kan tävla så länge, köp en. Vill du istället tävla mera så kanske det är bättre med en stor häst på en gång. Jag har ju som sagt en d-ponny och jag är 22 :) Man får lägga tävlandet på hyllan, men för mig spelar det ingen roll, han är den bästa som finns och min bästa vän! :D Jag prioriterar vardagen, kärleken, vänskapen och dom roliga stunderna tillsammans mer än tävlingar, men det är jag det :) Tycker ponnisar är mkt charmigare och roligare än stora hästar. Men gör det som du vill helt enkelt! :)

2011-11-03 @ 17:29:52
URL: http://hovarotassar.blogg.se/
Postat av: Jennie

Om jag hade 1-2 år kvar när jag skulle köpa skulle jag välja att köpa en storhäst. Även om ponnytiden är underbar, men för mig skulle det nog kännas bättre att köpa en häst som man kunde ha många roliga år med än att behöva skiljas från någon. I alla fall jag skulle vara 17år skulle jag nog verkligen satsat på storhäst. :)



Sen ska du ju lyssna till vad du själv känner! Du kanske känner att du kan köpa en ponny och sedan ha den kvar något år efter ponntiden utan att tävla. Det beror ju helt enkelt på vad man själv känner. :)

2011-11-03 @ 18:47:03
URL: http://newforestponnyer.blogg.se/
Postat av: Emme ^.^

Jag är 15 år och om jag skulle köpa häst, skulle jg köpa stor häst tror jag. Om jag skulle vara tävlings intresserad och sen stå där med en ponny och är 18 år vet jag inte vad jag skulle göra, efter 2-3 år med samma ponny och sen behövas skiljas från den, inget som jag skulle klara av. Dock är inte alla som jag så och tur är väl det :P



Sen kanske du nöjer dig med/om att du tävlar tills du är 18 och sen slutar. Dock ser jag det också väldigt svårt. Sen det där med att växa, det är också något att fundera över då det också kan betyda att man behöver skilljas åt, inget måste men det kan betyda som sagt.



Det är vad jag anser men sen skulle jag också vilja säga att kolla runt på båda, ser du en häst du blir färst vid, som du gillar så kanske det inte spelar någon roll om det är en häst eller en ponny?

2011-11-03 @ 22:44:12
URL: http://allroundsadeln.blogg.se/
Postat av: Julia

Jag skulle köpt stor häst! Jag köpte stor häst redan när jag var 13 år gammal :)

2011-11-04 @ 02:09:43
URL: http://ohjuliet.blogg.se/
Postat av: Louise

Köp en lite kraftigare ponny, om du vill, det går ju att regga om den när det är dags att börja tävla storhäst. Jag är lika lång som dej, men rider en c-ponny som är 1.38 hög. Hon är en Tinker/Fjording.

2011-11-06 @ 11:18:26
URL: http://ryttarmupp.blogg.se/
Postat av: Veronica

Kolla på lite olika hästar/ponnyer och välj den som du fastnar mest flr. Man kan ju även tävla ponny i storhästklasser;)

2011-11-06 @ 14:46:09
URL: http://sindarvelukas.blogg.se/
Postat av: Louise

Stor häst :)

2011-11-07 @ 10:33:00
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0