Emma - Tänkvärt!

Hallå! 

Idag sprang jag runt på Konsum efter jobbet och såg "HästFocus" på hyllan som jag tog med mig hem. 

I den så va ett av de större uppslagen om naturlig dressyr, och jag läste hela artiklen, där jag hittade MÅNGA väldigt tänkbara citat om naturlig hästhållning!

Som tex detta: 
- Grunden och partnerskapet handlar inte bara om ridning utan också vad du gör med din häst. Hur du hämtar den i hagen. Kommer den fram till dig eller går den iväg? Böjer den fram huvudet så du kan sätta på grimman eller höjer den huvudet? Går den villigt med dig in i stallet? Hur borstar du den? Hur mycket tid lägger du hästen före/efter? Måste du binda upp den, eller stannar den hos dig ändå? Hur tränsar du och hur lägger du på sadlen? Jag kommer ihåg någon som jämförde detta med människan. Om du måste binda upp din man/fru/kompis för att den ska stanna i huset med dig kanske du borde tänka över er relation.


Är de bara jag som reagerar på detta? Någon annan än jag som reagerar på detta, tänker efter och inser att dom orden prickar in på hästen som människan? En häst som inte vill vara i din närhet ska vel inte behöva vara de? Eller hade ni tyckt de hade varit så kul att bli fastspänd med handbojor hos någon som du fann äcklig eller hemsk på något sätt?



Likadant detta:
- Ju mer tid du kan spendera på att expandera din grundutbildning och partnerskap, desto lättare kommer de bli i din och hästens fortsatta utbildning. Och tvärtom, de du missar i grundutbildningen kommer att visa sig längre fram och du får börja om från början igen. Vi behöver gå igenom och verkligen pricka av att alla dessa saker finns på plats. Man an jämföra de med en konstnärs palett; man måste ha alla grundfärger och lära sig måla innan man kan börja miixa dem för att få olika nyanser.

Även där tyckte jag va ett klockrent exempel på hur dressyr och partnerskap ska se ut! Speciellt med tanke på mig och Mr. Tax när jag nu utbildar honom.. Jag känner att om jag börjar luska på skänkelvikningar och liknande nu så kommer jag att få ett rent helvete känner jag, då han kommer att blanda ihop de i sitt huvud och inte klara ut de.. Lika bra att jag koncentrerar mig på form, framåtbjudning och avslappning.. De är där alla ska börja.. 



Jag ville bara ge er en liten tankeställare nu innan jag åker upp och rider på Mr. Tax med Matilda.. Förhoppningsvis kommer nya bilder ikväll också... Men vi får se då både jag och Matilda ska rida i paddocken, men jag hoppas de ska gå bra ändå! :)

Återkommer ikväll!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0