Hur lägger jag upp ett ridpass? - Maja

Emelie ville läsa om hur jag lägger upp ett ridpass. Med tanke på att jag gjorde det på min egna blogg för någon vecka sen så kopierar jag därifrån.



Det jag alltid gör innan ett pass är att se så start och broms funkar. Gör övergångar mellan skritt och halt. Sen går jag vidare på det så det är övergångar mellan halt - skritt - trav. Sen jobbar jag på med det ett tag. Övergångarna gör jag på både böjt och rakt spår. Jobbar även med tempoväxlingar.

Sen börjar jag öven ställa och böja lite för att få en mjuk och följsam häst. När jag har fått en häst jag känner jag kan jobba med ett helt pass så rullar jag över i galopp. Oftast så får hästen gå i en öppen form och jag står i lättsits (men detta är olika på alla hästar) 

När jag har låtit hästen rullat på några varv i galopp så lägger jag in enskrittpaus så hästen får frusta ut lite. 

Sen går jag vidare med huvuduppgiften, jobbar med det som jag har som mål under passet. Är det galoppfattningar jag ska jobba med så gör jag det, är det ökningar så jobbar jag med det. Jag nöter inte på med samma sak hur länge som helst, hästen ska fortfarande tycka att det är kul att jobba. Självklart lägger jag in skrittpauser under huvuduppgiften.

När jag känner att jag är nöjd så lägger jag ner hästen i en låg rund form i trav, så hästen får sträcka ut. Sen bryter jag av till skritt och skrittar hem på långa tyglar. Ibland kan jag busrida lite i slutet, t.ex låta Flisa galoppera hur fort hon vill under en sträcka. Sen bryter jag av till skritt och skrittar hem.

Det är ungefär så ett pass ser ut för mig. Jag brukar vara ute i ca 45 min. kan variera litegranna.

Kommentarer
Postat av: Emelie

Heheh ojdå, nu när jag läser texten känner jag igen den..:$ (oops) ^^

Men ändå det är bra skrivet, roligt och intressant att läsa :)

2011-07-28 @ 10:53:57
URL: http://blueeagle.soclog.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0