Emma - min åsikt!

Jag skrev ett åsikts inlägg innan idag och tänkte svara på mina egna frågor..

Naturlig hästhållning för mig är lika viktigt som att hästen har luft att andas och mat att äta! De är stora djur, med flyktkänslor och som är födda fria.. De är vel de sista vi kan göra? Att låta dom få utnyttja kraften i deras ben, använda hjärnan och hitta sin egna motivation och form. Jag tycker de är viktigt att påminna de om att de inte bara ska göra som vi vill utan att de ska kunna göra som de vill också! Tänk hur bra de skulle varit om du istället för att piskar och drar hästen till en skänkelvikning tillexempel, bara visar från marken hur han ska gå med benen och vilka signaler du kommer göra.. Du vänder snett igenom och ger honom en fingervisning och en lätt skänkling och han gör de, utan att du piskar honom till de?
Har varit med om många fall där ägaren sitter på och slår vilt omkring sig för att hästen ska göra något, och man själv går fram till hästen, hon sitter på och gör lätta signaler, medan jag från marken visar hur han ska göra och en kvart senare så gör hästen som du sa, just för att du inte satte så stor press utan bara visade! 

För den stora delen i att lära hästen nya grejer är ju såklart att hästen ska förstå dig.. Tänk dig om någon satt på din rygg och gav dig signaler du inte fattade och när du gjorde de du trodde va rätt fick du stryk? De är vel inte så rättvist? 
De är ungefär som när vi skulle få taxen att gå en sluta.. När jag gav honom skänklen så ställde han sig på sidled över spåret, men förstod inte hur han skulle gå vidare.. Då belönar jag massor, för att han iallafall lyssnade och försökte förstå.. Några gånger senare kunde han gå slutor i varje hörna..

Om jag inte lärt mig att fråga hästen om allt man gör så hade jag med all säkerhet suttit med pessoa och ett långt dressyr spö och pucklat på den stackarn tills han gjorde som jag sa...

De va som jag berättade härom veckan.. Om jag har honom lös i paddocken är de enda jag VILL kunna fråga : skulle vi kunna ta detta i skritt? Är han inte med på de utan lägger på ett bocksprång så ska jag ju inte bli förbannad? Då bara skrattar jag och tänker: okej, men bli av med överskotts energin först?
Att fråga hästen va den vill finns inte i ridskole världen.. Där står ridläraren imitten och säger: och så fattar vi galopp! Och alla hästarna gör de.. Varför? För att varenda unge sitter med spö i handen som de inte är rädda att använda! 
Ne, ska man lära sig rida ordentligt ska man rida i tex repgrimma eller halsring.. För där är de enda du kan göra att fråga, ändra vikt och din position på hästen.. Inget annat!  Och vad lär du dig? Jo, att använda din kropp som ett verktyg och inte som ett vapen.. Tänk på att du är rovdjur och måste bevisa för hästen att du inte kommer skada den, what so ever.. Annars har du inget att säga till om.. Hästen kan bli rädd för vad som, och du kan inte göra något.. För du har inte hästens tillit.. Den tror inte att du som ryttare kan hantera situationen utan tar saken i egna händer.. 

Jag förstår mycket väl att man "ska" rida med bett.. I get it.. Men vore de inte så mycket enklare om hästen fick spara sin mun och sitt skänkel läge från sparkar och drag och istället gjorde allt frivilligt? Att när du kortade tyglarna en aning och sträckte dig skulle den plocka upp en form? Att när du va i full galopp över en åker, att du genom att kunna luta dig bakåt och föra fram skänklarna kunna få honom att stanna inom 10 meter?
Det är detta jag och Taxen trävar mot och vi har tagit oss en lång väg redan på 1½ månader.. Men jag skulle råda er att inte göra NÅGOT utan att vara helt säker, om du är osäker. Så anlita en tränare! 

Du blir inte besviken!


Matilda och min förr-förra foderhäst Woap.

Kommentarer
Postat av: Josäfin :>

Härligt inlägg! :D

2011-08-17 @ 15:03:59
URL: http://jossanamigo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0