låt vilodag vara just vilodag!

Läst runt litegrann och fann ett roligt exempel.
En tjej som rider sin häst 2 gånger om dagen, alla dagar i veckan utom dagen den har vilodag, för då går den bara i skogen 40 min.. Och klagar på att hästen snubblat!

Alltså..
En vilodag för mig är att hästen ska få lulla i hagen utan ens någon inblandning av människa (sålänge de inte är flugspray som ska på eller in- och utsläpp). Hästen ska hinna smälta allt man gått igenom och enbart få gå och tjocka sig i hagen. Som min lilla Tax som ett exempel.. 
En vilodag för honom, är också en vilodag för mig, då jag inte behöver upp och se till honom på hela dagen om vädret är på min sida (inte mkt flugor eller för kallt). Visst åker jag och kollar till honom och klappar honom, men han ska få han en hel dag utan min inblandning! Jag lägger ju tillochmed in veckopauser när jag känner att han börjar bli trött på arbetet vi utför och jag har mycket att göra. Då totalskiter jag i honom en dag, åker up och kollar så flughuvan sitter på och att han inte har nya sår. Eftersom han är väldigt sammarbetsvillig så kommer han ALLID, utan undantag, fram till mig när jag visslar på honom i hagen dagen efter och är supertaggad på arbete. Och är de inte roligare att ha en häst med den energin?

Hennes motivering va att:
Min häst klarar att bli riden 2 gånger om dagen. Jag kan köra ett hårt dressyrpass i paddocken i en timme, sedan lullar ja i skogen igen på kvällen i en timme..

Låter detta shysst?

Jag tänker inte ställa mig in mer i detta citat, då jag inte vet hur hästen är eller beter sig om den inte får denna träning.. Men låter de inte helt insane att hästen ska få gå ALLA dagar i veckan, alla veckor, hela året?

Du har ju inte alltid bra dagar, man kan vara så pissed off på omvärlden ibland, och då får Taxen en vilodag.
Varför?
Jo, för att jag är rädd att ja ska smitta av den energin på honom. Och vilken hästägare tycker de är kul att hämta sin häst i hagen när den kutar ifrån en?

Du ska motivera din häst till arbete, nästan så pass att den sticker huvudet i grimman och tänker "kom igen matte, idag kan vi vel arbeta!"

De kan Taxen göra trots att jag är på detta humör, och då leker jag med honom i hagen istället för att han ska bli så motiverad på att gå ut och träna att faktiskt DE kan gå mig på nerverna! Haha, de har hänt!

Kära läsare.. Vilken bild hade ni helst sett när ni skulle hämta er häst för ett ridpass?
Bild ett eller två?




Tillbaka till ämnet..


Och till snubblingarna.. 
"Och dessa snubblingar.. Han snubblar ju hela tiden! Han kan gå i en skitfin form, för att sedan snubbla och dra huvudet i vädret igen. Så störande."

Är inte de ett tecken på utmattning?
Jag hade aldrig tagit Taxen i en till samling om han hade betett sig så.. Då hade jag hoppat av och lett honom i skritt något varv i paddocken, för att sedan gå tillbaka till stallet.. För för mig är en häst som snubblar gång på gång trött som f*n och inte orkar gå längre.. Inte orkar lyfta fötterna.

Dorina (som Taxen går med) gör så.. Hon kan se jättepigg ut, verkligen pusha sig framåt, men snubbla gång på gång, och de betyder ändå att hon är trött som tusan eller har ont och vill sluta arbeta.. 
För när man sedan hoppar av är hon totalt slut och står och sover i stallgången!

En häst som hon, (halvblod/fullblod om jag inte minns fel) har ju ett piggt utseende och pigga ögon, trots att dom är supertrötta.. Jag tror jag sett ett halvblod "trött" till utseendet, och den höll näst intill på att svimma.. 

Än en gång.. Jag har inte suttit på hästen eller vet hur den beter sig.. Men något är ju uppenbarligen fel!
Antingen är den trött, inte får med sig benen, har ont elle har för långa hovar.

"ÅÅH! Idag va han en riktig pina! Han ville inte komma till mig i hagen, han bara sprang ifrån mig. Och påväg till stallet så bara släpade han fötterna efter sig. Så jag bestämde mig för att köra ett dressyrpass i paddocken för att få honom med mig. Men han bara snubblade och körde huvudet i vädret hela tiden! Så frustrerande! Red vel i ca. 45 minuter innan jag kände att han gick ner i form, och då avslutade jag. Sedan påväg till hagen så bara drog han! Så sjukt irriterande! 
Aja, snart ska jag upp igen och rida ett pass i skogen och hoppas han har alla hästar hemma!"

Okej, nu överdrev jag lite.. Men läser jag på hennes blogg så kan man nästan läsa detta mellan raderna..

Dags för en ORDENTLIG vilodag?



Att alla dessa citat kommer från samma person gör mig fullständigt mörkrädd och undrar vilka människor de är som behandlar sina djur som maskiner istället för just djur..


Kommentarer
Postat av: Veronica

Klart du får ta del av utvärderingen:)

2011-08-30 @ 08:37:48
URL: http://sindarvelukas.blogg.se/
Postat av: Marie

Oj! Jag tycker ja ha kört hårt med min häst när hon gått två dagar på raken typ :-P fast ifs så är hon ju unghäst å inte riktigt så musklad än så.

Vad äre för blogg? Man bli ju nyfiken! :-P

2011-08-30 @ 09:55:09
URL: http://clarabelelhabiba.blogg.se/
Postat av: Emma

veronica: va bra! :D då lägger jag upp den här också? =)



Marie: Ja, men jag känner samma! Visst, rider jag 2 gånger på en dag någon gång i månaden och då är de två kortare skogsturer.. Hihi!

Jag vill inte hänga ut någon på de sättet, och jag har faktiskt förträngt deras namn. Men de va 97:or. =)

2011-08-30 @ 10:29:22
URL: http://fjordingstyle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0